Kymenlaakso ennakoi
Matkailu- ja ravitsemusala
Matkailu- ja ravitsemusala
Matkailu- ja ravitsemusalan näkymät
Matkailuala on merkittävä kasvuala, jonka kehitykseen vaikuttavat voimakkaasti maailmantalouden suhdanteet. Talouden laskusuhdanteissa matkailu suuntautuu enemmän kotimaahan ja lähialueille, noususuhdanteissa tehdään enemmän kaukomatkoja Suomesta. Toinen keskeinen matkustamiseen vaikuttava tekijä on turvallisuus.
Ravitsemispalvelut liittyvät läheisesti matkailualaan ja majoituspalveluihin. Ravintola-alan kehitysnäkymiin vaikuttaa yleinen talouden tilanne, joka heijastuu matkailijoiden määriin sekä asiakkaiden ostovoimaan ja kykyyn käyttää ravintolapalveluita. Koronan jälkeen ravintolapalvelujen käyttö on lisääntynyt ja niiden arvostus kasvanut. Asiakasryhmät erilaistuvat, laadun merkitys ravintolan valinnassa voimistuu ja asiakkaan arvot ovat usein hintaa tärkeämpi valintatekijä.
Ominaista matkailu- ja ravitsemisalalle on, että työ voi olla kausiluonteista ja sesonkityöt ovat yleisiä. Alalla tehdään paljon myös osa-aikatyötä ja vuokratyöntekijöiden käyttäminen on yleistä. Matkailu- ja ravitsemisalan ennakoidaan työllistävän hyvin myös tulevaisuudessa. Ammattibarometrista saat informaatiota ammattien lyhyen ajan kysyntänäkymistä.
Tulevaisuuden trendejä ja signaaleja
-
Palveluiden korostuminen kulutuksessa
-
Vastuullisuus, ilmastoystävällisyys, kestävä kehitys, hävikin minimointi
-
Hyvinvoinnin korostuminen
-
Ruoan terveellisyys ja turvallisuus
-
Elämys-, luonto- ja outdoors-matkailu
-
Työn ja lomailun yhdistäminen
-
Verkostoituminen ja yritysten välinen yhteistyö
-
Digitalisaatio ja teknologia
Tulevaisuudessa korostuvia osaamisalueita
-
Tuotteistaminen ja liiketoimintaosaaminen
-
Palvelumuotoilu, palvelujen personointi
-
Kestävä kehitys, vihreä siirtymä
-
Kohdennettu mainonta ja markkinointi, personoitu tarjonta
-
Uusien trendien mukaisten tuotteiden kehittäminen
-
Kielitaito, kulttuuriosaaminen
-
Etä- ja virtuaalipalveluiden hallinta ja digitaalisen palvelukokemuksen kehittäminen
-
Täsmäruokavaliot
-
Teemapohjaiset tuotteet, tarinallistaminen ja verkostotuotteistaminen
Aiheeseen liittyvä liitetiedostoja