Matkailu- ja ravitsemusala

Matkailu- ja ravitsemusala tuottaa liikenne-, majoitus-, ohjelma- ja ravitsemuspalveluita.

Matkailu- ja ravitsemusalan näkymät

Yöpymisten määrä Suomessa oli vuonna 2018 22,2 miljoonaa, joista ulkomaalaisten yöpymisiä 6,8 miljoonaa. Samana vuonna Kymenlaaksossa yöpymisiä oli noin 280 000, joista ulkomaalaisten yöpymisiä 60 000. 2010-luvun huippuvuosina yöpymisten määrä oli lähes 370 000. Määrässä tapahtunut lasku selittyy suurelta osin venäläisten matkailijoiden määrän vähentymisellä koko Suomessa. Ulkomaalaisten yöpyjien osuus kaikista yöpyjistä oli pitkään Kymenlaaksossa yhtä suuri kuin koko maassa keskimäärin, mutta osuus on pudonnut muutaman vuoden aikana noin 30 prosentista noin 20 prosenttiin. Aiempien vuosien suuret venäläismatkaajien määrät kuitenkin osoittavat, että Kymenlaakson matkailualalla on vetovoimaa ja kapasiteettia turismin lisäämistä varten.

Matkailu- ja ravitsemusalan menestys on linkittynyt myös muun muassa vähittäiskauppaan, hyvinvointialaan, siivoukseen ja huoltoon. Maakunnan houkuttelevuuteen ja turismin mahdollistamiseen panostamalla (esimerkiksi parantamalla lentoyhteyksiä Keski-Euroopan ja Kaakkois-Suomen välillä) luodaan uusia mahdollisuuksia myös Kymenlaaksoon. Venäjän kielen ja kulttuurin osaaminen on keskeistä venäläisturismin kannalta. Alalla tarvitaan jatkossa muun muassa myynnin ja markkinoinnin ja palvelumuotoilun osaamista.

Matkailu- ja ravitsemusala on kausiluontoista, ja sillä työskentelee paljon nuoria ja osa-aikaisia työntekijöitä. Maakunnassa lähiajan työmarkkinatilanne on varsin tasapainoinen. Pulaa on kuitenkin ravintola- ja suurtaloustyöntekijöistä ja ylitarjontaa matkatoimistovirkailijoista (katso tarkemmin ammattibarometri.fi.

Tulevaisuuden trendejä ja signaaleja

  • Palveluiden korostuminen kulutuksessa
  • Palvelumuotoilu ja personalisointi
  • Brändiajattelun voimistuminen
  • Ekologisuus ja vastuullisuus
  • Monialaisuus
  • Verkostoituminen ja yritysten välinen yhteistyö
  • Digitaalisuus
  • Elämys- ja luontomatkailu

Tulevaisuudessa korostuvia osaamisalueita

  • Tuotteistaminen
  • Sähköinen liiketoimintaosaaminen
  • Markkinointi
  • Asiakaskäyttäytymisen ymmärtäminen
  • Venäjän kielen ja kulttuurin osaaminen
  • Aasian kielten ja kulttuurien osaaminen
  • Palveluiden räätälöinti

Cursor
Logo Tehaayhes B
Logo Ely
Logo Kll
Logo Ksao
Logo Ksao
Logo K Aik
Kinno
Logo Kk N
Logo Kll
Logo Yrittajat N